VDL Financieel Advies

voor een zorgloze financiële toekomst 




 

Welkom bij VDL Financieel Advies u no nonsense partner om uw volledig financieel advies te geven

 

Eerlijk en open financieel advies in verstaanbare taal


Verzekeren alleen dat wat nodig is tegen scherpe tarieven  en aan de hand van u wensen 

Schade  / Levensverzekeringen

Kredieten   / Hypotheken

Sparen

Hulp bij schulden

Overige financiële diensten



 

 

Financiële zaken zijn ingewikkeld, niet leuk, kosten tijd en veroorzaken stress. Herken jij je in deze uitspraken? Dan moet je dit artikel echt even lezen. Want als je je kop in het zand steekt, krijg je daar later misschien spijt van


Veel mensen, vooral 35-minners, hebben een hekel aan het regelen van hun financiële zaken. Wel begrijpelijk maar niet handig. Immers, de overheid verwacht dat we steeds meer zélf verantwoordelijk zijn voor onze financiële toekomst. 

Bijzondere gebeurtenissen

Financiële zaken horen bij het leven. Of het nu gaat om de wekelijkse boodschappen, een ‘nieuwe’ tweedehands auto of een echt grote aankoop zoals een huis. Veel financiële beslissingen die impact hebben, vallen samen met bijzondere gebeurtenissen in je leven. Denk aan trouwen of samenwonen, kinderen krijgen en een huis kopen. Maar ook aan ontslag, pensioen, echtscheiding en overlijden.

Vooruitkijken

Sommige financiële zaken kun je prima een paar maanden van tevoren regelen, maar bij andere is het juist verstandig om dat al veel eerder te doen. Als je op je zestigste voor je pensioen gaat sparen, heb je straks minder te besteden dan wanneer je dat al vanaf je veertigste doet. En als je een verzekering wilt afsluiten nadat je hem nodig hebt, ben je te laat. Vooruitkijken is dus zinvol!

Kom in actie!

Eerlijk is eerlijk, financiële zaken zijn meestal ingewikkeld. Maar grote financiële beslissingen hebben vaak grote gevolgen. Een verkeerde keuze kan je duizenden euro’s kosten. Sterker nog, in het ergste geval kan het je leven ontwrichten. Wacht daarom niet te lang maar kom in actie en vraag eventueel een specialist om hulp.

Erkend Financieel Adviseur

Als Erkend Financieel Adviseur ben ik zo’n specialist en heb ik alle wettelijk verplichte diploma’s om jou professioneel te mogen bijstaan. Verder moet ik elk jaar cursussen volgen om mijn kennis up-to-date te houden. En zoals elke Erkend Financieel Adviseur ben ik aangesloten bij de SEH, een kwaliteitskeurmerk dat sinds 1998 bestaat.

Maak een vrijblijvende afspraak

Kost het jou moeite om jouw financiële zaken op een rij te zetten of heb je er geen zin in of tijd voor? Maak dan eens een vrijblijvende afspraak met me. Ik help niet alleen bij je hypotheek, maar ook bij verzekeringen en vragen over lenen, sparen en vermogen opbouwen voor later, zoals bijvoorbeeld voor je pensioen. Bel of mail me dus gerust even!





Tips om te besparen op verzekeringen

Je kunt geld besparen door samen met je adviseur kritisch naar de verzekeringen te kijken. Met welke tips kun je zelf besparingen doorvoeren?

Voor het goed regelen van je verzekeringen maak je een afspraak met je adviseur, maar zelf kun je ook nagaan of je kunt besparen.

 

Je verzekeringen hebben aandacht en onderhoud nodig. Daarvoor kun je vertrouwen op je adviseur, maar er zijn ook mogelijkheden om zelf besparingen door te voeren. Lees onze tips om te ervaren waar voor jou de kansen liggen.

 

Inventariseer eens welke verzekeringen je hebt

Je hebt mogelijk meer verzekeringen dan je denkt. Waarschijnlijk heb je ook nog verzekeringen die niet via je vaste adviseur lopen. Daarom is het belangrijk voor jezelf om eens na te gaan waar je iedere maand, kwartaal of jaar weer voor betaalt. Verzamel alle gegevens en ga hiermee het gesprek aan met je adviseur. Zinloze verzekeringen komen zo aan het licht en kunnen beëindigd worden.

 

Of je hebt het object waar de verzekering voor is afgesloten niet meer in je bezit.

 

Heb je ook verzekeringen die niet meer noodzakelijk zijn?

Het verzekeren is altijd gebaseerd op een momentopname. Je hebt nu een bepaalde verzekering nodig, maar na verloop van tijd is de verzekering mogelijk niet meer noodzakelijk of zelfs zinloos. Je hebt bijvoorbeeld vijf jaar geleden een kostbaarhedenverzekering afgesloten voor een dure muziekinstallatie. Waarschijnlijk is de installatie nu niet zo kostbaar meer, dus kun je de speciale verzekering beëindigen. Of je hebt het object waar de verzekering voor is afgesloten niet meer in je bezit.

 

Hoe ruim is je auto verzekerd?

Voor een nieuwe auto sluit je een WA casco (allrisk) autoverzekering af. Voor een oudere auto is deze ruime autoverzekering waarschijnlijk te duur. De premie voor deze verzekering wordt namelijk gebaseerd op de nieuwwaarde, maar bij schade krijg je meestal maximaal de dagwaarde uitgekeerd. Vanaf welke leeftijd van de auto je de dekking eigenlijk moet beperken, kun je overleggen met je adviseur.

 

Is de aangebouwde serre wel meeverzekerd?

Heb je in de afgelopen jaren verbouwd? Dit kan van invloed zijn op je verzekeringen. Je hebt bijvoorbeeld een serre aan laten bouwen. Hier moet de verzekeraar wel van op de hoogte zijn. Je moet voorkomen dat je er pas bij schade achter komt dat je te beperkt verzekerd bent.

 

Betaal de premie voor je verzekeringen per jaar

Over spaargeld krijg je geen of nauwelijks spaarrente. Door het jaarlijks betalen van je verzekeringen in plaats van maandelijks, kun je een korting krijgen op de premie. Op deze manier reken je in één keer met de verzekeraar af en je krijgt er vaak ook nog een korting voor. Dat levert meer op dan het sparen.

 

Laat je adviseur een vergelijking maken

Mogelijk is het slim om je huidige verzekeringen in te ruilen voor andere. Je adviseur kan de vergelijken voor je maken. Een lagere premie is wenselijk, maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van de verzekeringen.


Kunnen wij jou helpen met verzekeringsadvies? Wij plannen graag een afspraak met je 








Geen hypotheekrenteaftrek meer. Wat kost je dat?

 

 

De hypotheekrente die je betaalt, mag je sinds 2001 nog maar 30 jaar aftrekken. Dit betekent dat deze aftrekpost over 10 jaar verdwijnt voor een grote groep huiseigenaren. En als De Nederlandsche Bank haar zin krijgt, kan het zomaar gebeuren dat de hypotheekrenteaftrek nog eerder wordt afgeschaft. Voor iedereen!

 

 


 

 

Als je een koophuis hebt en de hypotheekrente niet meer mag aftrekken van de belasting, kost dat al snel honderden euro’s per maand. Zeker huiseigenaren die hun hypotheek tussentijds hebben aangepast en/of een (deels) aflossingsvrije hypotheek hebben, gaan dat voelen in hun portemonnee.

 

 

Scenario 1: je hebt een (deels) aflossingsvrije hypotheek

 

 

Stel dat je een huis hebt gekocht in 2001. Dan vervalt jouw recht op hypotheekrenteaftrek dus over 10 jaar. Maar wat kost je dat als je een (deels) aflossingsvrije hypotheek hebt? We geven een rekenvoorbeeld.

 

 

Piet en Jacqueline hebben in 2001 een hypotheek afgesloten van € 250.000. Ze lossen deze voor de helft af. In 2031 hebben ze dan nog een schuld van € 125.000, waarover ze 3% rente betalen. Door het wegvallen van de hypotheekrenteaftrek kunnen ze deze € 3.750 niet meer aftrekken. Als zij nog wel een eigenwoningforfait zouden moeten betalen, zijn ze netto bijna € 1.400 per jaar meer kwijt.

 

 

Scenario 2: je hebt je hypotheek tussentijds aangepast

 

 

Als je een lopende hypotheek in de tussentijd hebt aangepast, bijvoorbeeld vanwege een verhuizing, kun je ook te maken krijgen met het vervallen van de hypotheekrenteaftrek.

 

 

Stel dat je in 2001 een huis hebt gekocht en in 2016 bent verhuisd naar een ander koophuis. De kans is groot dat je looptijd van de hypotheek opnieuw op 30 jaar hebt laten zetten. De totale looptijd komt dan weliswaar uit op 45 jaar, maar mag je nog steeds maar 30 jaar de rente aftrekken. Alleen als de lening voor het nieuwe huis hoger is, mag je over de verhoging wel opnieuw 30 jaar de rente aftrekken.

 

 

Scenario 3: de eigen woning verhuist van box 1 naar box 3

 

 

Het kan ook dat in een nieuw Regeerakkoord wordt afgesproken dat de eigen woning fiscaal verhuist naar box 3. Daarmee zou het recht op hypotheekrenteaftrek in een klap voor iedereen verdwijnen. Als dit zonder aanvullende regelingen gebeurt, kost het een gemiddelde huiseigenaar al snel tussen de € 100 en € 250 netto per maand. Dat hebben specialisten doorgerekend.

 

 

Zelf actie ondernemen

 

 

Er is geen kant-en-klare oplossing voor het (mogelijk) wegvallen van het recht op hypotheekrenteaftrek. Maar zeker op de eerste twee scenario’s kun je zelf actie ondernemen, al dan niet met hulp van een expert op het gebied van hypotheken. Als je al sinds 2001 een hypotheek hebt, heb je nog 10 jaar de tijd! Tenminste, als de regels niet veranderen.

 

 

Ik help je graag

 

 

Als Erkend Financieel Adviseur, ook bekend als Erkend Hypotheekadviseur, ben ik zo’n expert. Ik help je graag met jouw toekomstige hypotheeksituatie en om waar nodig aanpassingen te doen. Bijvoorbeeld door extra af te lossen of op een andere manier te sparen. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust even contact met me op.

 






Besparen op inkomstenbelasting? Dit mag je aftrekken!

 

 

Sommige uitgaven die je doet, mag je aftrekken bij je aangifte Inkomstenbelasting (IB). Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kosten die je maakt voor je huis. Maar ook alimentatie en zorgkosten zijn soms aftrekbaar.

 

Vanaf 1 maart is het weer mogelijk: het invullen van je belastingaangifte. Het is waarschijnlijk niet jouw favoriete hobby. Maar als je er geld mee kunt besparen, ga je daar misschien toch iets anders over denken. Daarom hebben wij voor u de belangrijkste aftrekposten voor je op een rij gezet.

 

 


Hypotheek afgesloten in 2020

 

 

Heb je vorig jaar een (nieuwe) hypotheek afgesloten? Dan mag je dit allemaal aftrekken:

 

 

·  de notariskosten van de hypotheekakte

 

 

·  de rekening van het Kadaster

 

 

·  de advies- en bemiddelingskosten van jouw hypotheekadviseur

 

 

·  eventuele taxatiekosten

 

 

·  de kosten van de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

 

 

Pas op: notariskosten voor de koopakte en de transportakte van de woning zijn niet aftrekbaar. Datzelfde geldt voor makelaarskosten: ook die zijn niet aftrekbaar.

 

 

Hypotheek overgesloten of hypotheekrente aangepast in 2020

 

 

Heb je jouw hypotheek overgesloten? Dan mag je de oversluitkosten aftrekken. Datzelfde geldt voor een eventuele boeterente. Heb je de rente van jouw lopende hypotheek laten verlagen? Dan zijn de advies- en administratiekosten en eventuele taxatiekosten aftrekbaar.

 

 

Hypotheekrenteaftrek

 

 

Uiteraard mag je ook de hypotheekrente die je betaalt onder voorwaarden aftrekken. 

 

 

Bijzondere zorgkosten

 

 

Heb je in 2020 extra zorgkosten gemaakt? Dan kun je die misschien opvoeren als aftrekpost. Dat geldt in elk geval voor tandartskosten en kosten voor fysiotherapie of een specialist, als jouw zorgverzekering deze niet vergoedt. Datzelfde geldt voor verplegingskosten in een ziekenhuis of een andere instelling en behandelingen op voorschrift door een paramedicus die door een arts zijn voorgeschreven.

 

 

Daarnaast zijn er nog andere aftrekposten waarvoor voorwaarden gelden. Voor een totaaloverzicht kun je het beste even op de website van de Belastingdienst kijken.

 

 

Je mag deze zorgkosten alleen aftrekken als ze boven een zogenoemd drempelbedrag uitkomen. Omdat het best lastig is om dit drempelbedrag te bepalen, rekent het aangifteprogramma van de Belastingdienst het automatisch voor je uit.

 

 

Partneralimentatie

 

 

Als je gescheiden bent en partneralimentatie betaalt, mag je dit bedrag aftrekken bij jouw aangifte over 2020. Betaal je ook kinderalimentatie? Die kosten zijn niet aftrekbaar.

 


















 

5 meest gekozen verzekeringen door startende ondernemers 

 

 

Als startende ondernemer wil je je energie helemaal kunnen richten op wat je wilt bereiken met je bedrijf. Je zit niet te wachten op tegenslagen. Als je weet welke risico’s je loopt, kun je bepalen wat je kunt voorkomen of beperken. En tegen welke risico’s je jezelf en je bedrijf wilt verzekeren. Hieronder hebben we de 5 meest gekozen verzekeringen voor je op een rij gezet.

 

 


1. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

 

 

De meeste startende ondernemers sluiten een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af. Je hebt waarschijnlijk al een particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Maar wanneer je per ongeluk bij je opdrachtgever of op bezoek bij een klant, je kop koffie over een laptop laat vallen, heb je daar niet genoeg aan. Om de schade te dekken die je vanuit je bedrijf aan personen of spullen van een ander toebrengt, heb je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Sommige bedrijven verplichten je zelfs om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben als je er als zzp’er gaat werken.

 

 

In de adviserende dienstverlening is aanvullend een beroepsaansprakelijkheidsverzekering belangrijk
Werk je bijvoorbeeld als architect, ingenieur, advocaat, marketingadviseur of accountant dan kan een verkeerd besluit of advies grote gevolgen hebben. Door een simpele rekenfout of vergissing kan je opdrachtgever verlies lijden of omzet missen. Je kunt aansprakelijk worden gesteld voor zo’n beroepsfout, met grote financiële gevolgen voor jouw bedrijf. Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering als aanvulling op je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zorg je ervoor dit soort risico’s gedekt zijn. 

 

 

Start je in de bouw, denk dan aanvullend aan een Construction Allrisk (CAR) verzekering
Ben je bijvoorbeeld aannemer, heb je een klusbedrijf of ben je installateur? Met een Construction Allrisk (CAR) verzekering, aanvullend op je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, ben je verzekerd voor schade aan het bouwwerk. Bijvoorbeeld door een storm. Daarnaast ben je ook verzekerd voor schade aan:

 

  • bouwmaterialen die je gebruikt voor het bouwen aan een object;
  • hulpmaterialen, zoals steigers, gereedschappen en bouwketen;
  • eigendommen van je opdrachtgever, als de schade ontstaat door de verbouwwerkzaamheden.

 

 

 





2. Zakelijke rechtsbijstandverzekering

 

 

De meeste starters sluiten ook een zakelijke rechtsbijstandverzekering af. Veel starters denken dat een rechtsbijstandverzekering alleen handig is bij een juridisch conflict. Maar wist je dat dat zomaar kan ontstaan als jouw klant je rekening niet betaalt? Je particuliere rechtsbijstandverzekering biedt helaas geen juridische hulp bij zakelijke kwesties. Met een zakelijke rechtsbijstandsverzekering krijg je deze hulp wél. Je betaalt maandelijks een premie die precies is afgestemd op jouw beroepsgroep en jouw risico. 


3. Inventarisverzekering

 

 

De kans is groot dat je voor je werk apparatuur, machines of andere bedrijfsmiddelen hebt aangeschaft. Met een inventarisverzekering heb je dekking voor diefstal-, inbraak-, brand-, hagel-, storm- en waterschade. 

Heb je een bedrijfspand gekocht of gehuurd en wil je je inventaris verzekeren? Dan heb je een inventarisverzekering nodig. Werk je vanuit huis? Informeer dan of je particuliere inboedelverzekering ook je zakelijke inventaris aan huis verzekert. En zo ja, tot welk bedrag. Niet elke verzekeraar maakt onderscheid tussen je privé-inboedel en je zakelijke inventaris. Is je inboedelverzekering ontoereikend, dan kun je daarvoor apart een inventarisverzekering afsluiten. 


 


4. Voorraadverzekering

Een particuliere inboedelverzekering verzekert geen zakelijke voorraad. Daarvoor heb je een voorraadverzekering nodig. Zeker als je een bedrijfspand hebt of een ruimte huurt om je voorraad op te slaan. Maar ook voor voorraad in huis of in je garage heb je dus een voorraadverzekering nodig want dat dekt een inboedelverzekering niet. 



5. Zakelijke autoverzekering

Schaf je een auto of bestelbus aan op naam van je bedrijf, dan is een zakelijke WA-autoverzekering verplicht. Staat de auto of bestelbus op je eigen naam, dan mag je hem ook particulier verzekeren. Let op: De meeste verzekeraars hanteren een limiet voor zakelijk gebruik. Rijd je meer kilometers, dan is een zakelijke autoverzekering verplicht, ook als je de (bestel)auto privé kocht. Vraag dit dus goed na, zo voorkom je achteraf discussie bij schade. 





 

 


Met volle focus op weg naar zakelijk succes

Ga zeker van start

Jij kiest bewust voor het ondernemerschap en wil hier een succes van maken. Hierbij staan je klanten natuurlijk op nummer 1. Maar zorg er ook voor dat jouw bedrijf beschermd is tegen risico’s die je niet kunt voorkomen.  Zo ben je alleen verzekerd voor wat je nodig hebt en betaal je nooit teveel. Profiteer nu van een halfjaar gratis bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ook onze aanvullende beroeps-, bestuurders- én CAR-verzekeringen zijn de eerste 6 maanden gratis.


Bescherm je woning zo tegen vorstschade

Door goed ingepakt de straat op te gaan bescherm je jezelf tegen de vrieskou en sneeuw. Bescherm ook je woning tegen de kou om schade te voorkomen. Vijf praktische tips.


 

 


 


De slee kan van zolder gehaald worden en de schaatsen uit het vet. Het winterse weer zorgt voor veel winterpret. De kou heeft ook nadelen. Sneeuw en vorst kan schade veroorzaken in en rond je huis. Geef je woning wat extra aandacht om dit te voorkomen. Vijf tips voor een schadevrije winter.


De vrieskou heeft impact op je woning. Na periodes van vorst en sneeuw is de kans op lekkages en gesprongen leidingen groter, met alle gevolgen van dien. Gelukkig kan je zelf veel doen om vorstschade te voorkomen:

1. Voorkom bevroren leidingen

Water dat bevriest zet uit. Bij langdurige vorst kunnen waterleidingen springen omdat het water geen kant op kan. Zet daarom de thermostaat niet lager dan 15 graden. Hiermee verklein je de kans op bevroren leidingen. Zet ook alle verwarmingen deels open om ze op temperatuur te houden.

Sommige verwarmingen hebben een snelfunctie die je kunt selecteren om bevriezing te voorkomen. Heb je kranen die je in de winter niet veel gebruikt? Tap die dan af en draai de leiding dicht. Leidingen waar geen water in zit kunnen ook niet kapot vriezen.

2. Isoleer leidingen in koude ruimtes

De kruipruimte is niet verwarmd en in veel gevallen ook niet goed geïsoleerd. In de kruipruimte lopen veel leidingen die bij vorst extra kwetsbaar zijn. Je kunt deze leidingen beschermen door er een isolatiebuis over te schuiven. Deze zijn bij de gemiddelde bouwmarkt verkrijgbaar. Als last minute oplossing kan je de leiding ook tijdelijk isoleren door er simpelweg handdoeken om te wikkelen.

3. Controleer niet goed geïsoleerde ruimtes

Veel woningen hebben ruimtes die niet goed geïsoleerd zijn. Denk aan een bijkeuken of kelder. Hier staan vaak kwetsbare zaken als een wasmachine. Een wasmachine kan slecht tegen kou omdat er altijd water in achterblijft. Zorg er dan ook voor dat de temperatuur in deze ruimtes niet te ver zakt.

4. Blijf ventileren

Een raam openzetten voor frisse lucht is geen pretje met een gevoelstemperatuur van -10. Ondanks de kou is het wel belangrijk te blijven ventileren. De verwarmingsketel draait overuren om het binnen warm te houden. Als er iets kapot gaat in het systeem loop je het risico op koolmonoxidevergiftiging. In een goed geventileerde woning zal dit gas niet te lang blijven hangen. Een jaarlijkse controle van de CV-ketel is ook raadzaam.

5. Haal kwetsbare zaken uit de tuin

Let op kwetsbare dingen in je tuin. Heb je bijvoorbeeld planten in mooie terracotta buiten staan? Haal deze voor de zekerheid naar binnen. Ze vriezen snel kapot, zeker als er nog water in zit. Laat je ze toch in de tuin staan, zet ze dan op houtjes. Hiermee kan het water eenvoudig via de drainage-gaten weglopen.

Vorstschade en je woonverzekering

Zelfs met voorzorgsmaatregelen kan je toch vorstschade oplopen. In veel gevallen kun je de schade indienen bij je woonverzekeraar. De opstalverzekering dekt onder voorwaarden vorstschade aan je woning en de inboedelverzekering is er voor spullen.

Meld de schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar. Mogelijk komt er vervolgens een expert langs die de schade opneemt. Laat beschadigde spullen liggen en herstel de schade niet direct zelf. Anders kan de dekking in het geding komen. Is de schade ontstaan door achterstallig onderhoud of heb je onvoldoende gedaan om de schade te voorkomen? In dat geval kan de dekking vervallen.

Met dit winterse weer heeft je woning extra aandacht nodig. Zet de verwarming in ieder geval niet te laag om bevroren leidingen te voorkomen. Je kunt dan een hogere energierekening verwachten maar voorkomen is beter dan genezen.





Geen belasting voor jonge huizenkopers 

Vanaf 2021 hoeven jongeren van 18 tot en met 34 jaar geen overdrachtsbelasting te betalen bij de aankoop van een eigen woning. 

Verder stijgt de overdrachtsbelasting naar 8% voor iedereen die een huis koopt dat niet als eigen woning bedoeld is. 


3 tarieven voor overdrachtsbelasting 

In 2021 komen er 3 tarieven voor de overdrachtsbelasting: 0% (eigen woning voor 18-34 jarigen), 2% (alle andere kopers van een eigen woning) en 8% (kopers van woningen die niet in box 1 vallen).  

Het tarief van 0% geldt voor jongvolwassen die nog geen 35 jaar zijn. Het lage tarief geldt maar 1 keer, dus niet als je vóór je 35e voor een 2e keer een eigen woning koopt. Er is een uitzondering gemaakt voor doorstromers die vóór 2021 een eigen woning hebben gekocht. Zij mogen vanaf volgend jaar 1 keer gebruikmaken van het 0%-tarief voor jonge huizenkopers. Op dat moment mogen zij nog niet de leeftijd van 35 jaar hebben bereikt. 

Samen een huis kopen 

Als partners vanaf 2021 een eigen woning kopen en 1 van hen is 35 jaar of ouder, dan geldt voor de oudere partner het 0%-tarief niet. Voor de jongere partner geldt die wel. De partners krijgen dan voor de gezamenlijke aankoop van een woning van €300.000 voor de helft van het aankoopbedrag geen vrijstelling. Zij betalen dan 2% overdrachtsbelasting over €150.000. 

Tip 

Bepalend voor de hoogte van de overdrachtsbelasting is het moment van overdracht bij de notaris. De notaris is verantwoordelijk voor het innen en afdragen van de overdrachtsbelasting. Misschien kan hij ervoor zorgen dat de overdracht nog net over de jaarwisseling wordt heen getild. Bespreek dit met je notaris.




Voorwaarden voor de startersvrijstelling overdrachtsbelasting

De koper moet voldoen aan een aantal voorwaarden om gebruik te maken van de vrijstelling overdrachtsbelasting.

  • De koper is meerderjarig (18) en jonger dan 35 jaar.
  • De koper koopt een woning.
  • De koper heeft de startersvrijstelling voor overdrachtsbelasting niet eerder ontvangen en verklaart dit schriftelijk.
  • De koper gaat zelf in de woning wonen (het zogenoemde hoofdverblijfcriterium) en verklaart dit schriftelijk.

Vrijstelling geldt bij overdracht woning vanaf 1 januari 2021

Het moment van overdracht bij de notaris is bepalend, niet het moment van tekening van de koopovereenkomst. De vrijstelling geldt wanneer de overdracht van een woning bij de notaris plaatsvindt op of na 1 januari 2021.

1 van kopers 35 jaar of ouder: geen vrijstelling over eigen deel

De vrijstelling geldt voor iedere koper afzonderlijk. Is één van de kopers 35 jaar of ouder en de ander jonger dan 35 jaar? Dan betaalt de persoon van 35 jaar of ouder over zijn/haar deel 2% belasting. De persoon die jonger is dan 35 jaar betaalt geen belasting over zijn/haar deel (als hij/zij ook voldoet aan de andere voorwaarden).

Woning hoeft niet eerste koopwoning te zijn voor vrijstelling

Voor de vrijstelling maakt het niet uit of de koper al eerder een woning heeft gehad. De woning hoeft dus niet de eerste koopwoning van de koper te zijn voor de vrijstelling.

Koper heeft verklaring nodig voor vrijstelling

De koper heeft een schriftelijke verklaring nodig om gebruik te maken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarin verklaart de koper dat hij aan bepaalde voorwaarden voor de vrijstelling voldoet. Dat is de voorwaarde van zelfbewoning en de voorwaarde dat de vrijstelling niet eerder is gebruikt. De koper geeft de verklaring af aan de notaris.

8% overdrachtsbelasting vanaf 2021 als woning niet hoofdverblijf is

Kopers betalen vanaf 1 januari 2021 8% overdrachtsbelasting als ze niet zelf in de woning gaan wonen. Bijvoorbeeld als ze de woning:

  • verhuren;
  •  als vakantiewoning gebruiken;
  • voor een kind kopen.

Wie gebruik wil maken van de vrijstelling, moet de nieuwe woning als hoofdverblijf gebruiken. Dat betekent dat de koper zich inschrijft bij de gemeente en er ook zijn leven opbouwt (zoals sportactiviteiten, school, gebedshuis, kinderopvang, vrienden, familie). Dit kan maar 1 woning zijn. Om die reden vallen tweede woningen en vakantiehuizen, ook als zij niet worden verhuurd, ook onder het 8% tarief.


Starters betalen in 2021 geen overdrachtsbelasting

Koop je een starterswoning van €275.00, dan betaal je dit jaar €5.500 overdrachtsbelasting. Volgend jaar gaat de belasting voor dezelfde woning naar nul. Wel moet je aan de volgende voorwaarden voldoen.



Het al tijden uitgelekte Prinsjesdag plan is nu officieel: de overdrachtsbelasting voor starters wordt officieel afgeschaft volgend jaar. Dat scheelt starters 2 procent van de aankoopprijs bij het kopen van hun woning. Koop je een woning van €275.000, dan is het voordeel €5.500. Met deze wijziging hoopt de overheid starters meer kans te geven op de woningmarkt.


Als startende koper moet je voldoen de volgende voorwaarden om van de vrijstelling gebruik te maken. Voldoe je hier niet aan, dan betaal je alsnog overdrachtsbelasting.

  • Je bent tussen de 18 tot 35 jaar.
  • Je koopt daadwerkelijk een woning.
  • Je hebt de vrijstelling van overdrachtsbelasting niet eerder ontvangen en laat dit vastleggen in een verklaring.
  • Je gaat zelf in de woning wonen (het zogenoemde hoofdverblijfcriterium) en laat dit vastleggen in een verklaring.


In de verplichte verklaring verklaar je als koper te voldoen aan de voorwaarden voor de vrijstelling van overdrachtsbelasting. De verklaring geef je vervolgens af aan de notaris. Is één van de kopers 35 jaar of ouder? Dan betaalt hij of zij wel 2% overdrachtsbelasting over het deel van de woning waar hij of zij eigenaar van is.

Beleggers betalen 8% overdrachtsbelasting in 2021

In het totaaloverzicht van alle wijzigingen lees je dat beleggers in vastgoed maar liefst 8% overdrachtsbelasting gaan betalen als ze de woning kopen voor verhuur of door willen verkopen. De overheid hoopt met deze maatregel starters en doorstromers meer kansen te geven op de woningmarkt.

Wat als ouders een woning kopen voor hun kinderen?

Vooralsnog lijkt er geen uitzondering gemaakt te worden voor ouders die een woning kopen voor hun kinderen. Als ze de woning kopen met de intentie deze aan hun zoon of dochter te verhuren, zouden ze in dat geval het hoge tarief (8%) betalen. Hiermee wordt het op weg helpen van kinderen met een eigen woning volgend jaar fors duurder.

Bedenkingen bij vrijstelling overdrachtsbelasting

Het is mooi meegenomen dat je bij het kopen van een starterswoning duizenden euro’s kunt besparen door de maatregel. Of de maatregel daadwerkelijk het gewenste effect heeft moet nog blijken. Veel deskundigen zien de volgende beren op de weg:

  • Het grootste probleem is de beperkte nieuwbouw van woningen in de voor starters haalbare prijscategorie. Hierdoor blijft het aanbod achter op de vraag.
  • De kans bestaat dat er in de categorie meer concurrentie ontstaat, wat een prijsdaling deels weer teniet kan doen.
    Het in de praktijk controleren is een flinke kluif en het kan lastig zijn om te controleren of kopers recht hebben op de vrijstelling.
  • Investeerders kunnen de hogere overdrachtsbelasting verwerken in de huur of vraagprijs bij verkoop.


Er zijn maar weinig besluiten op Prinsjesdag waar geen kanttekening bij valt te plaatsen. Zo ook bij het schrappen van de overdrachtsbelasting voor starters. In ieder geval is het een financiële meevaller als jij straks jouw eerste huis koopt. Dat is sowieso mooi meegenomen






wel of geen woning kopen

Wij zien dat veel relaties die al vergevorderd waren met het kopen van een eigen woning ' pas op de plaats maken'. Dat begrijpen wij.  Zeker wanneer een van de partners bijvoorbeeld ZZP' er is of een tijdelijke arbeidscontract heeft.  Aan de ander kant : iedereen moet wel wonen. Wat zijn de alternatieven? Sociale huurwoningen zijn er veel te weinig. De wachtlijst om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen is op dit moment gemiddeld 12 jaar. Vrijesectorwoningen zijn ook maar zeer beperkt beschikbaar. De huren daarvan zijn vervolgens vaak weer hoger dan de lasten van een eigen woning. Wij denken dat ook financiële instellingen rekening houden met deze bijzondere omstandigheden  bij het beoordelen van aanvragen voor een hypotheek. In ieder geval gaan wij de gesprekken wel aan met de instellingen waar wij vaak al vele jaren goede relaties mee hebben

beleggingen zijn gekelderd 

indien u een deel van uw vermogen in aandelen heeft belegd, zult u zien dat in de afgelopen weken de waarde van uw vermogen dramatisch is gedaald. Het is zeer verontrustend om dat mee te maken.  Maar ook weer niet uniek. Bij beleggingen komt het vaker voor dat er enorme dalingen zijn.  als u belegt met een doel  dat wat veder in de tijd ligt, bijvoorbeeld voor uw pensioen, is de kans heel groot dat in de tussentijd de aandelenmarkten zich herstellen. Ook hier gaan wij graag met u in gesprek wanneer u zich grote zorgen maakt. Ons advies is in elk geval: doe niets in emoties. Laat u goed voorlichten voordat u wat doet.

bel of mail ons gerust 

maakt u zich ongerust over uw financiële situatie of heeft u vragen, bel of mail ons gerust.

Omdat de situatie ook voor ons nieuw is zullen wij niet op alle vragen direct antwoord hebben. Maar we gaan wel ons best doen! dus aarzel niet. We zijn er voor u. Ook in deze bijzondere tijd. 




orduynenstraat 3 5231 NM   's-Hertogenbosch

Tel: 073-6897256   Mob: 06-52841877 

Email : info@vdl-finadvies.nl





Vrijwel al onze klanten blijven ons trouw, omdat ze weten dat wij altijd een stapje extra doen. 

Nagenoeg niets is te veel en een tevreden klant is voor ons het aller belangrijkste.
  







Wil u uw huis verkopen en besparen op de verkoopkosten . Maak gebruik van onze online Makelaarsdiensten van Huizonline. Volledige verzorging en alles in overleg met u.

Vele woningen zijn reeds met succes verkocht binnen afzienbaar tijdsbestek
 


Dienstverlening tijdens de Corona-periode

We zijn op ons vaste nummer 073-6897256 of op het nummer 06-52841877  bereikbaar op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur.

bespreek met ons uw vragen vragen over de gevolgen van corona voor uw financiën 

 De overheid heeft ingrijpende maatregelen getroffen om de verdere verspreiding van het coronavirus te vertragen. 

Bijna iedereen heeft te maken met deze gevolgen. 

Wij merken bij veel van onze relaties dat de huidige situatie tot veel zorgen en vragen leidt. Juist in deze moeilijke tijden zijn wij als uw belangenbehartiger extra gemotiveerd om u van dienst te zijn. 

In dit bericht proberen wij voor u een aantal zaken op een rij te zetten.

voor iedereen is dit nieuw 

 De huidige situatie is voor iedereen nieuw. 

Dat betekent dat we bij veel vragen niet zomaar kunnen zeggen: ''oh, dit zijn de regels en dit zijn de gevolgen " . 

Als samenleving moeten we met elkaar steeds weer bekijken wat redelijk en billijk  is. 

Dat geldt ook voor verzekeringsmaatschappijen  en banken. 

Ook de overheid heeft een crisispakket gepresenteerd met maatregelen. 

Het pakket maatregelen moet voorkomen dat bedrijven failliet gaan en dat werknemers financieel hard worden worden geraakt. 

Veder moet het zelfstandige en mensen met een nul-urencontract de zekerheid bieden dat het kabinet ook voor hen klaarstaat.

werktijdverkorting en pensioen 

In de komende tijd zullen veel werkgevers overgaan tot werktijdverkorting. 

Bedrijven die werktijdverkorting hebben aangevraagd krijgen 90% van de loonkosten vergoed. 

Tot voor kort was dat 75% . Indien de arbeidsovereenkomst zelf gewoon in stand blijft, mag de pensioenopbouw worden voortgezet over het loon dat voorafgaand aan de werktijdverkorting werd genoten . 

In dat geval leidt werktijdverkorting dus niet voor lager pensioen.

problemen met betalen premies 

Het kan zijn dat u als particulier of ondernemer opeens een sterke daling heeft van uw inkomen. 

Op dat moment kan het een probleem worden om uw premies voor bijvoorbeeld uw schadeverzekering te betalen. 

Ons dringend advies is om in dat geval contact met ons op te nemen. 

Wij kunnen namens u in overleg treden met de betreffende financiële instelling om te kijken of, met instandhouding van uw verzekeringsdekking, er tijdelijk een betalingsuitstel mogelijk is. 

Ook zijn er vanuit de overheid veel nieuwe regelingen die juist voor dit soort situatie burgers en bedrijven financieel gaan helpen. 

Dus overleg tijdig met ons! 

  


voor al u vragen neem contact met ons op.  voor een eerste gesprek brengen wij geen kosten in rekening